De 10 geheimen van een sterke blogpost

Jeroen Evens op vrijdag 01 juni 2018

 

Goed, je hebt dan eindelijk beslist om een website te laten maken maar je vergeet wel het allerbelangrijkste! Om een goede website te laten maken heb je eerst inhoud nodig! Stel je voor, een website zonder teksten, foto’s en video’s. Dat is een lege doos. Facebook zou ook niets zijn zonder de dagdagelijkse posts, afbeeldingen of video’s. Als je een website koopt of huurt zonder een degelijk contentplan dan ben je er aan voor de moeite.

Je steekt dus beter meer geld in het aanmaken van kwalitatieve inhoud dan in een fancy webdesign. Maar hoe doe je dat? Hoe begin je eraan? Laten we beginnen met de teksten.

De inhoud van je website begint altijd met marktonderzoek. Wie zijn je klanten? Wie wil je aanspreken? Van daaruit kan je een strategie opstellen hoe je deze klanten wil aanspreken op je website.

Het spreekt vanzelf dat een website op dokters gericht een heel ander taaljargon gaat gebruiken dan een website gericht op loodgieters. De inhoud is geen extensie van je persoonlijkheid of mening. De inhoud is een extensie van wat je bezoekers verwachtingen zijn. Het moet een duidelijke meerwaarde leveren en moet de bezoeker tot actie aanzetten.

 

Copywriting

 

Overweeg je zelf de teksten te schrijven? Geen probleem. Misschien heb jij wel verborgen talenten maar hou dan zeker rekening met de volgende tips!

 

1. Actief taalgebruik

 

Wanneer je actief taalgebruik opneemt in je teksten heb je een streepje voor. Het heeft een envoudige structuur, het sugureert actie en het is van nature vele interresanter. Een voorbeeld:

We schreven voor jullie een blogpost over copywriting. Lees snel hoe je de verkoopsdoelen verdrievoudigd met onze tips.

VS.

Ons bedrijf heeft een blogpost geschreven over copywriting. Met de methodes beschreven in het artikel kan je je verkoopsdoelstelling verdrievoudigen.

Het is duidelijk dat het eerste voorbeeld eenvoudiger is. We spreken de lezer aan en zetten hem aan tot actie! Bovendien is het korter en sneller gelezen.

Actieve voorbeelden kun je het best beginnen met een werkwoord:

- 'Lees'

- 'Ontdek'

- 'Leer'

 

2. Sterke Titels

 

Als je titel niet aanslaat dan zal je tekst ook niet gelezen worden. Lezers krijgen online te maken met heel veel teksten. Een goede titel geeft een goede indruk van wat hen te wachten staat.

Zie het als de titel van een boek dat tussen duizenden andere boeken te liggen wacht. Klaar om opgenomen worden. Een aanstekelijke titel is dus van essentieel belang.

 

3. Scanbaarheid

 

Je hebt het misschien altijd afgedaan als onzin maar niets is minder waar. Mensen lezen je artikels niet woord voor woord maar scannen de tekst. Ze zijn enkel op zoek naar het meest essentiële en slagen al de rest over. Maak het hen dus gemakkelijk om een artikel te scannen.

Er zijn verschillende technieken:

  • Gebruik voldoende titels en/of subtitels.
  • Bullets en opsommingen zijn overzichtelijk.
  • Formateer de belangrijke stukken in cursief en/of bold.
  • Voorzie voldoende afbeeldingen, video’s en/of andere media.
  • Er moet genoeg variatie zitten in de lengte van je paragrafen.

 

4. Korte woorden

 

Eenvoudige woorden kan iedereen verstaan. Gebruik ze dan ook:

  • Als ipv. indien
  • Belangrijk ipv. cruciaal
  • Beste ipv. uitmuntende

 

5. Sleutelwoorden

 

Elke copywriter zal zeggen dat je zeker genoeg sleutelwoorden in je tekst moet gebruiken. Zoekmachine optimalisatie of SEO (search engine optimalisation) is het eerste waar we aan denken.

Een zoekmachine zal je artikel scannen en het algoritme zal bepalen hoe belangrijk je tekst is voor een bepaald sleutelwoord. Het sleutelwoord dient zeker aanwezig te zijn in je titel.

Je mag het nog verschillende keren gebruiken op de pagina zelf maar onthou dat je de tekst schrijft voor je doelpubliek en niet voor een zoekmachine!

 

6. Afbeeldingen en video’s

 

Het is gemakkelijker, sneller en aangenamer voor de bezoeker om informatie via een afbeelding, infographic of video waar te nemen. Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Als het mogelijk is om tekst via een afbeelding duidelijk te maken dan moet je dat zeker doen.

Je kan ook je teksten illustreren met afbeeldingen of video’s. Zorg er steeds voor dat je originele afbeeldingen of video’s gebruikt. Als je een professionele fotograaf aanstelt ben je er zeker van dat je de juiste marketingboodschap over brengt.

 

7. Afbeelding captions

 

Het bijschrift bij je afbeelding is even belangrijk als de afbeelding zelf. In één of meerdere regels beschrijf je waarom de afbeelding relevant is. Indien je dit niet doet kan het zijn dat de bezoeker je afbeelding ziet als een designelement waardoor belangrijke informatie verloren gaat.

 

8. Positieve taal

 

Negatieve woorden worden gemakkelijk onthouden door mensen. Herschrijf je zinnen zodat dat ze een positief karakter hebben. Het voorbeeld, “blijf niet achter op de concurrentie” wordt “steek met kop en schouder uit boven de concurrentie”. De tweede variant geeft mensen een positief gevoel en zet aan tot actie!

 

9. Zeldzaam

 

“Gratis e-book - Hoe kan ik 30% op mijn energiefactuur besparen? - Slechts vijf downloads beschikbaar!”

Het voorgaande voorbeeld toont aan dat zeldzame content kan aanspreken. Wie wil er niet 30% op zijn energiefactuur besparen? Let op! Niet alle inhoud moet zeldzaam zijn. Beschrijvende teksten van diensten of blogposts moeten niet zeldzaam zijn.

Een uitnodiging voor een conferentie met beperkt aantal zitplaatsen, een speciale promo of een de beperkt beschikbaarheid van een product zijn goede voorbeelden van hoe een beperkte houdbaarheidsdatum leads kan binnenbrengen.

 

10. Denk niet, schrijf!

 

Je kan alleen maar verhalen vertellen als je ook effectief begint te schrijven. Een goed verhaal begint bij de eerste toetsaanslag. Creativiteit en kwaliteit is overroepen. Er is veel geschreven en veel daarvan is niet echt kwalitatief maar is toch gepubliceerd. Begin er gewoon aan!

 

onderwerpen: content marketing, inbound marketing, copywriting

Gerelateerde artikels