De opkomst van chatbots

Jeroen Evens op woensdag 14 maart 2018

 

Het online landschap evolueert razendsnel. Sommigen schrikt het af, anderen staan te popelen om ermee aan de slag te gaan. Wil je succesvol blijven of worden, dan behoor je best tot die tweede groep. Zaboe! geeft je graag een overzicht van de meest interessante veranderingen op marketinggebied in dit nieuwe jaar.

Het veranderende marketinglandschap is dus niets om door afgeschrokken te worden, maar het biedt net veelzijdige, interessante kansen waar jij als onderneming een stevig voordeel uit kan halen. Zo staan er ook enkele uiterst interessante toepassingen en evoluties klaar om uitgerold te worden in 2018.

En die willen we je natuurlijk niet weerhouden.

De evoluties voltrekken zich zowel op technologisch gebied, als vanuit het perspectief van de gebruiker. We stellen voor jou de komende weken een top zes samen, waarin we jou de meest boeiende marketingtrends van dit jaar voorschotelen. Hou dus zeker onze blogpagina en sociale media in de gaten!

Beginnen doen we in opgaande volgorde met trend nr.6.

Trend nr.6 - De opkomst van chatbots

 

Afgelopen jaar zagen we een sterke toename in het gebruik van chatbots, en die evolutie zien we exploderen in 2018. Het voordeel is dat je als bedrijf je klanten de mogelijkheid geeft om direct en individueel contact te krijgen met je bedrijf. Je klanten zijn tegenwoordig constant bereikbaar, dus verwachten ze dat ook van jou.

Chatbots zijn voornamelijk ook heel kost-efficiënt, wat het gebruik ervan erg aantrekkelijk maakt. Daarom verwachten wij bij zaboe! dat chatbots op het einde van het jaar de norm wordt voor grotere ondernemingen die in direct contact willen (blijven) staan met hun cliënteel.

 

Interessante toepassingen

Chatbots zijn divers in te zetten. Denk maar aan toepassingen als Customer Service. De bot simuleert menselijke gesprekken, en laat je toe om duurzame relaties op te bouwen en te onderhouden met je doelpubliek. Bovendien bestaat er de mogelijkheid om je boodschappen te personaliseren. 

Vooral grote bedrijven zijn erg gebaat met de inzet van een chatbot. Hoewel ze een enorme hoeveelheid klanten hebben, blijft één-op-één-communicatie mogelijk. De meest interessante platformen hiervoor zijn Facebook Messenger en WhatsApp, ook al omdat dit enkele van de meest populaire sociale kanalen zijn.


Het grote publiek

Toch geven we graag een kanttekening mee. Hoewel uit de eerste analyses een duidelijke positieve voorkeur van de consument aan chatbots te herkennen valt (zie fig.1), blijft het nog wel afwachten als het grote publiek de sterke opkomst van chatbots goed kan blijven verteren en boodschappen van bedrijven niet meer en meer als enerverend zal gaan bestempelen.


Zaboe - De opkomst van chatbots

Fig.1 – Attitude t.o.v. chatbots. Bron: Social Media Examiner.

 

Volgende week zetten we onze reis door de belangrijkste marketingtrends van 2018 voort. Dan bespreken we de evolutie van de sociale mediakanalen.

Vind je dit soort content boeiend en wil je met ons eventueel eens samenzitten om te kijken hoe we jouw inspanningen op marketinggebied kunnen stroomlijnen?  Dan ben je aan het juiste adres, want Zaboe! heeft een gespecialiseerd team ervaren marketeers in dienst om jouw bedrijf bij te staan met je online strategie.

Meer weten? Dat kan! 
Bereik ons op 011 74 66 48, of via onze contactpagina.

 

onderwerpen: marketing, trends, content marketing, inbound marketing, chatbots

Gerelateerde artikels