De spectaculaire toename van micro-influencers

Jeroen Evens op donderdag 12 april 2018

 

Het online landschap evolueert razendsnel. Sommigen schrikt het af, anderen staan te popelen om ermee aan de slag te gaan. Wil je succesvol blijven of worden, dan behoor je best tot die tweede groep. Zaboe! geeft je graag een overzicht van de meest interessante veranderingen op marketinggebied in dit nieuwe jaar.

Het veranderende marketinglandschap is dus niets om door afgeschrokken te worden, maar het biedt net veelzijdige, interessante kansen waar jij als onderneming een stevig voordeel uit kan halen. Zo staan er ook enkele uiterst interessante toepassingen en evoluties klaar om uitgerold te worden in 2018.

En die willen we je natuurlijk niet weerhouden.

De evoluties voltrekken zich zowel op technologisch gebied, als vanuit het perspectief van de gebruiker. We stellen voor jou de komende weken een top zes samen, waarin we jou in dalende volgorde de meest boeiende marketingtrends van dit jaar voorschotelen. Hou dus zeker onze blogpagina en sociale media in de gaten!

Vandaag behandelen we trend nr. 2 waarin we de spectaculaire toename van micro-influencers bespreken.


Trend nr. 2  -  Micro-influencers

 

Denk even aan het laatste product dat je gekocht hebt. De kans is erg groot dat iemand anders dat product aan jou heeft aangeraden. Die iemand kan een familielid zijn, een vriend, een social media influencer, een betrouwbare expert, een geloofwaardig mediakanaal of zelfs een merk of bedrijf dat je vertrouwt.

Influencer marketing

'Influencer marketing' zit al even in de lift. Dit gegeven volgt de trend bij ondernemingen om de voorkeur te geven aan relevante en authentieke content. En er zijn weinig verkoopsargumenten relevanter dan iemand die je vertrouwt en kennis van zaken heeft jou een aanbeveling laten doen.

Dat merken we ook via Google Trends. De term 'influencer marketing' kende de laatste twee jaren een stijging van maar liefst 400%. En deze trend zet zich duidelijk voort. Daardoor wordt 2018 nu al door vele experten omschreven als het jaar van de opkomst van de micro-influencer


Maar wat zijn 'micro-influencers' nu exact?

Merken gaan niet meer op zoek naar de influencers die de grootste schare volgers hebben. Nee, ze gaan op zoek naar micro-influencers die minder volgers hebben maar wiens publiek wel veel relevanter is. Dit maakt dat je content veel interessanter en relevanter is voor je doelpubliek, en daardoor een pak effectiever.

Waarom? Omdat gebruikers overspoeld worden met allerlei content. Daardoor loont het om minder te focussen op de grootte van het publiek dat je wil bereiken, maar meer op de relevantie voor je doelpubliek. Micro-influencers passen perfect binnen dit verhaal, omdat ze een minder groot maar wel meer betrokken publiek aanspreken. Bijgevolg behalen micro-influencers een erg hoge conversiewaarde.

De voordelen verbonden aan micro-influencers


Het werken met micro-influencers kan je vele voordelen bieden. Een overzichtje:

  • Micro-influencers praten gepassioneerd over hun topic
  • Ze zijn erg betrokken bij hun volgers
  • Ze passen bij elk budget
  • Makkelijk om niches aan te spreken

Daarnaast voorspellen we ook volgende evolutie: Bedrijven en organisaties zullen (meerdere) influencers aan zich proberen te binden, en meer trachten om met hen een langetermijnrelatie aan te gaan. Zo wordt er merkloyaliteit gecreëerd en vormen de influencers in feite een verlengstuk van het eigen marketingteam.

 

 

onderwerpen: trends, content marketing, inbound marketing, micro-influencers, influencer marketing

Gerelateerde artikels