Evoluerende sociale mediakanalen

Jeroen Evens op woensdag 21 maart 2018

 

Het online landschap evolueert razendsnel. Sommigen schrikt het af, anderen staan te popelen om ermee aan de slag te gaan. Wil je succesvol blijven of worden, dan behoor je best tot die tweede groep. Zaboe! geeft je graag een overzicht van de meest interessante veranderingen op marketinggebied in dit nieuwe jaar.

Het veranderende marketinglandschap is dus niets om door afgeschrokken te worden, maar het biedt net veelzijdige, interessante kansen waar jij als onderneming een stevig voordeel uit kan halen. Zo staan er ook enkele uiterst interessante toepassingen en evoluties klaar om uitgerold te worden in 2018.

En die willen we je natuurlijk niet weerhouden.

De evoluties voltrekken zich zowel op technologisch gebied, als vanuit het perspectief van de gebruiker. We stellen voor jou de komende weken een top zes samen, waarin we jou de meest boeiende marketingtrends van dit jaar voorschotelen. Hou dus zeker onze blogpagina en sociale media in de gaten!

Vandaag is het de beurt aan trend nr.5 waarin we de evolutie bespreken binnen de sociale media.

Trend nr.5  -  Evoluerende sociale mediakanalen

 

Net als in afgelopen jaar zullen we in 2018 veranderingen zien in de populariteit van bepaalde sociale mediatoepassingen. Zo zien we bijvoorbeeld dat Twitter in de laatste 12 maanden erin gefaald is om zijn gebruikersbasis uit te breiden, terwijl andere sociale mediakanalen volop groeien.

Recent breidde Twitter het aantal tekens dat je mag gebruiken uit van 140 naar 280, maar het succes hiervan valt nog af te wachten. Ook werden er afgelopen jaar geen verandering aangebracht aan de advertentiemogelijkheden van Twitter, waardoor adverteerders op zoek gingen naar meer interessante platformen.

Daarom voorspellen we dat Twitter in 2018 een stille dood zal sterven, en het gebruik van het platform met zienderogen zal dalen.

Evoluerende sociale mediakanalen

Fig.2 – Populariteit sociale mediakanalen. Bron: Digital Marketing Institute


Instagram daarentegen voorspellen we een mooie toekomst. Het aantal gebruikers stijgt enorm, en hun laatste tool ‘Instagram Stories’, werd meer gebruikt dan dezelfde functie op Snapchat. En dit op amper een jaar tijd. Om die reden voorspellen we dat nóg meer gebruikers de overstap zullen maken, en ook Snapchat als platform in populariteit verder zal blijven dalen.

Hoewel Facebook recent te maken kreeg met een zekere imagoschade (cfr. de Amerikaanse verkiezingen & datalekken), blijft het onomstoten de grootste speler op sociale media. 

Facebook is met 1,79 miljard maandelijkse actieve gebruikers namelijk met afstand het meest gebruikte sociale netwerk ter wereld, en we verwachten dat adverteerders en gebruikers niet ineens massaal zullen afhaken. Facebook blijft dus in 2018 een uiterst boeiend platform, dat bovendien interessante advertentiemogelijkheden biedt. 

 

Wens jij meer informatie over het gebruik van sociale media voor jouw onderneming? Neem dan gerust even contact op met onze social media-specialisten, of bel ons op 011/ 74 66 48.

 

onderwerpen: Facebook, marketing, trends, social media, content marketing, inbound marketing, Twitter, Instagram

Gerelateerde artikels