Het succes van tijdelijke content

Jeroen Evens op donderdag 05 april 2018

 

Het online landschap evolueert razendsnel. Sommigen schrikt het af, anderen staan te popelen om ermee aan de slag te gaan. Wil je succesvol blijven of worden, dan behoor je best tot die tweede groep. Zaboe! geeft je graag een overzicht van de meest interessante veranderingen op marketinggebied in dit nieuwe jaar.

Het veranderende marketinglandschap is dus niets om door afgeschrokken te worden, maar het biedt net veelzijdige, interessante kansen waar jij als onderneming een stevig voordeel uit kan halen. Zo staan er ook enkele uiterst interessante toepassingen en evoluties klaar om uitgerold te worden in 2018.

En die willen we je natuurlijk niet weerhouden.

De evoluties voltrekken zich zowel op technologisch gebied, als vanuit het perspectief van de gebruiker. We stellen voor jou de komende weken een top zes samen, waarin we jou de meest boeiende marketingtrends van dit jaar voorschotelen. Hou dus zeker onze blogpagina en sociale media in de gaten!

Vandaag bespreken we trend nr. 3, oftewel de stevige opkomst van tijdelijke content.

Trend nr. 3  -  Het succes van tijdelijke content

 

Tijdelijke content, oftewel ephemeral content, karakteriseert zich door de tijdelijke beschikbaarheid van de inhoud. Dan denken we natuurlijk direct aan Snapchat, Instagram Stories of (het recente) Facebook Stories. De populariteit ervan danken we aan Generatie Z, oftewel jongeren die geboren zijn na 1995.

 

Fear of missing out

 

Waarom net deze tijdelijke content populair is, daar moeten we niet lang over nadenken. De aard van de content is bovenal niet opdringerig van aard, en versterkt het gevoel van exclusiviteit. Je moet snel handelen, anders heb je het niet gezien. Daarom spreken we ook van de fear of missing out (oftewel FOMO) dat aan de basis ligt van het succes ervan.

 

Conversiegericht

 

De boodschap wordt niet in je gezicht geduwd, maar je nieuwsgierigheid wordt getriggerd door het verdwijnende karakter. Daarnaast biedt tijdelijke content ook steeds meer conversiegerichte mogelijkheden. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de toename in de mate van gesponsorde content op Instagram Stories.

 

Mobile first

 

Volgens het Pew Research Center gebruikt ongeveer 77% van de mensen in ons land een smartphone, en dat cijfer stijgt naarmate men dichter de leeftijd van 18 jaar benadert. Voor toepassingen met tijdelijke content heb je niet meer nodig dan een smartphone met een camera, wat dit content-type heel laagdrempelig en toelaatbaar maakt. 

 

Hoog engagement

 

Visuele content heeft zo'n 40 keer meer kans om gedeeld te worden op sociale media dan elk ander type content. Niet alleen zijn gebruikers makkelijker te overhalen om visuele content te delen, maar ze worden er bovendien ook dichter bij betrokken. Talrijke bedrijven gebruiken het hoge engagement van visuele content om promotie te doen voor hun merk, product of locatie. Zo gebruikt Disneyworld bijvoorbeeld een speciale (geo-)filter, die iedereen die zich in de Hollywood Studios bevindt kan gebruiken en delen. 

 

Zaboe! - Tijdelijke content - Disneyworld

 

Conclusie

 

Tijdelijke content zal zeker niet verdwijnen in 2018, enkel maar toenemen. De uitdaging voor bedrijven is om snelle, prikkelende content te combineren met een sterke boodschap, en om de content zo leuk en ‘bijtklaar’ voor te schotelen.

 

onderwerpen: trends, content marketing, inbound marketing, snapchat, ephemeral content, tijdelijke content

Gerelateerde artikels