Hoe trek je klanten aan met content marketing?

Jeroen Evens op woensdag 10 januari 2018

 

We weten allemaal dat het maken van content erg belangrijk is in je marketingstrategie. Je doelpubliek wil namelijk geïnformeerd worden, en oplossingen aangereikt krijgen voor de problemen waarmee zij worstelen. Maar maak jij je content wel doelbewust om klanten aan te trekken?

De sleutel om de hoogst mogelijke ROI (return on investment) te krijgen is door je content gepast te verspreiden op al je (marketing)kanalen.

Zaboe! extraheert voor jou 6 tactieken om je content effectief in te zetten, klanten aan te trekken en ze vervolgens binnen te halen.

 

1. SEO (Search Engine Optimization) 

SEO is het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine.

Belangrijk is dat je geregeld nieuwe content maakt, om bezoekers aan te trekken en de ‘versheid’ van je website/blogpagina te garanderen. Je kan ook oude content aanpassen opdat ze relevant blijft. Zo komt je website actueel en up-to-date over.

Bouw daarnaast content die vragen van je doelpubliek beantwoordt, en maak hierbij gebruik van veel voorkomende (zoek)termen. Op die manier verbeter je de positie in de zoekresultaten van Google.

 

2. SEA (Search Engine Advertising) & advertenties op sociale media

Maak specifieke sterke content, die je beschikbaar maakt om te downloaden, en voorzie een bepaald bedrag om hiervoor te adverteren in zoekmachines (SEA) en op je sociale mediakanalen. Zorg ervoor dat deze content, zoals bijvoorbeeld een whitepaper of e-book, zo relevant en aantrekkelijk mogelijk is voor je doelpubliek. Een mooi design kan hiertoe enkel maar bijdragen.

Laat geïnteresseerde mensen via de betaalde ads terechtkomen op een landingspagina, en vraag naar hun e-mailadres om het document naartoe te sturen. Vul de landingspagina verder met andere hoogst informatieve en relevante content, zodat je doelpubliek op je website blijft (of opnieuw komt) en de relevantie verhoogt.

 

“Always give people more than they expect to get”
(Nelson Boswell, auteur)

 

Analyseer daarnaast de data van je landingspagina, en identificeer tekortkomingen op je website die bezoekers weerhouden om daadwerkelijk klanten te worden. Bijvoorbeeld: 

  • Is je copywriting en taalgebruik geschikt voor de bezoekers?

  • Is je content relevant genoeg voor jouw publiek?

  • Reikt de content oplossingen aan voor de problemen waarmee je doelpubliek kampt?

  • Is de inhoud duidelijk omschreven en worden de bezoekers aangemaand om verder betrokken te worden?

 

3. Organische social media marketing

Gebruik je sociale mediakanalen optimaal, en verspreid al je nieuwe contentstukken op de passende kanalen. Maak daarnaast ook specifieke content, speciaal voor social media, overeenkomstig met wat het publiek van je verwacht op die kanalen. Zo kan je een leuke team-afbeelding delen op Facebook, of een analyse van de toekomstmogelijkheden in de sector op LinkedIn. 

Probeer je content over zoveel mogelijk relevante (!) kanalen te verspreiden. Zo kan je bijvoorbeeld ook jouw content (gratis) delen in bepaalde Facebookgroepen die populair zijn binnen jouw doelpubliek.

 

4. Gastbloggen

Een andere populaire techniek om klanten te vergaren is gastbloggen. Je kan je sterkste stukken content laten delen op andere relevante websites. Als IT-bedrijf deel je bijvoorbeeld je content met websites de laatste (technologische) evoluties in de sector bespreken. Als interieurwinkel kan je bijvoorbeeld een stuk over de laatste trends delen met een drukbezochte pagina met interieurideeën.

Stuur geïnteresseerde lezers door naar een landingspagina, die hen vraagt achter hun e-mailadres (opt-in) en presenteer op deze pagina je beste stukken content zodat je de bezoeker kan overtuigen van je expertise, en hem zo sterker aan je merk verbindt. Je kan hier zelfs een stapje verder in gaan door bezoekers te motiveren door middel van een kortingscode aan te bieden.

 

5. E-mail marketing

Leidt aan de hand van de data af welke verschillende type bezoekers je website/blog aantrekt. Deze bezoekers kan je onderverdelen in verschillende segmenten, die je vervolgens gericht kan aansturen met specifieke soorten content van je website/blog. Op deze manier verhoog je de conversiewaarde.

 

6. Publiciteit & public relations

Probeer van je content een verhaal met nieuwswaarde te maken, en deze te delen met je pr-contacten en de media. Bouw deze content zo op, dat de inhoud aanspreekt en je bedrijf of merk wordt genoemd, maar zorg ervoor dat de content niet te veel op een verkoopspraatje lijkt.

 

De smaak te pakken?

Vond je deze inhoud interessant? Lees dan zeker ook deze andere artikels over contentproductie en het opbouwen van een publiek.

Wist je dat zaboe! ervaren professionals in dienst heeft om jouw ijzersterke content te produceren? Meer weten? Dat kan! 
Bereik ons op 011 74 66 48, of via onze contactpagina.


 

onderwerpen: content marketing, conversie, klanten, customer, acquisition

Gerelateerde artikels