Online adverteren, ben jij mee?

Jeroen Evens op dinsdag 24 april 2018

 

De maand april staat bij marketingspecialisten steeds garant voor enkele interessante analyses van het voorbije jaar. Zo was het uitkijken naar de jaarlijkse Online Ad Spend Study, die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland. Een studie waar ook Belgische marketeers conclusies uit kunnen trekken. Zoals verwacht raast de digitale trein voort en plaatst zich autoritair op de advertentie- en reclamemarkt. Daarnaast extraheren we nog enkele andere interessante evoluties. Een bloemlezing.

 

1. Economische groei als katalysator

 

De digitale adverteermarkt groeide in 2017 met maar liefst 9%, en die toename is vooral te danken aan een stijging van adverteerbudgetten voor zoekmachines, mobiel, social en online video advertising. Uitgaven voor traditionele media daalden met zo’n 5%. De digitale stijging bewijst zich dus als het kloppende hart achter de algemene toename in adverteerbudgetten. Deze evolutie sluit aan bij het positieve economische klimaat waarin de Westerse wereld zich wentelt, en daarom verwachten we ook dat er in 2018 een toename zal te merken zijn in de budgetten voor digitale reclame.

 

2. De ommekeer: van traditioneel naar digitaal

 

Voor het eerst steken de digitale kanalen de traditionele dinosaurussen voorbij. In totaal gaat er voor de allereerste keer meer geld naar de online reclamemarkt. Als we zoeken naar valabele redenen, komen we al snel uit bij de tijd die we digitaal spenderen. Omdat we meer tijd online doorbrengen, doen adverteerders ook meer moeite om ons op die kanalen te bereiken. We verwachten voor 2018 dat deze evolutie zich alleen nog maar verder doorzet. Ook de opkomst van digitale tv zorgt voor een afname in het marktaandeel voor traditionele televisie. Hetzelfde patroon merken we op voor radioreclame. We spenderen alsmaar minder tijd aan het luisteren van radio (mede door de opkomst van digitale alternatieven als Spotify, podcasts, uitgesteld beluisteren, etc.) waardoor er relatief gezien minder adverteerbudget naar de sector vloeit.

 

Zaboe - Blog - Online adverteren. Ben jij mee?Bron: 2017 Digital Ad Spend Study.

 

3. Video advertising is de sterkste stijger

 

In het artikel ‘Video, video en nog eens video!’ bespraken we reeds de toegenomen importantie van video. Deze evolutie merken we direct op als we de Digital Ad Spend Study naast ons neerleggen. Online video advertising groeide het afgelopen jaar met maar liefst 40%, waarbij er steeds meer budget vanuit traditionele tv-reclame naar digitale video stroomt. Geen enkel ander digitaal kanaal kan zulke straffe cijfers voorleggen, maar toch blijven deze cijfers relatief. Zo is online video advertising ondanks zijn ongelofelijke stijging ‘nog maar’ goed voor 16% van alle video advertising. De traditionele tv-sector blijft dus nog steeds de grote veelvraat der video-advertentiebudgetten.

 

4. Sociale mediakanalen als grote slokop

 

Zoals je weet maken sociale mediakanalen zoals Facebook het bedrijven en adverteerders steeds moeilijker om hun content organisch naar hun volgers te pushen. Dat wil zeggen dat als je wil dat je coole foto’s, flitsende video's en trendy acties worden gezien door je volgers, je maar best wat geld neertelt daarvoor. En dat vertaalt zich ook in de statistieken. Zo merken we een toename van maar liefst 39% voor online advertenties op sociale platformen.

 

5. De ommekeer naar mobile

  

Tegenwoordig kan je iemand die geen smartphone heeft zonder scrupules een uitzondering noemen. In onze broekzak hebben we allemaal (snel) toegang tot de digitale wereld, en daardoor gebruiken we steeds minder onze ‘vaste’ computers. De logica zelve volgende zouden we dus ook een toename in het advertentiebudget voor mobiele apparaten moeten merken, en een gelijkaardige afname voor desktops en laptops. Onderstaande grafiek illustreert deze evolutie duidelijk.

 

Zaboe - Blog - Online adverteren. Ben jij mee? 2Bron: 2017 Digital Ad Spend Study.


Echter is de toename niet meer zo uitgesproken als het verschil tussen 2015 en 2016. Toen konden we nog een toename van 34% noteren. Deze afnemende groeisnelheid zou volgens Deloitte kunnen illustreren dat mobile advertising nu officieel als ‘volwassen’ kan worden beschouwd.

 

In het kort kunnen we stellen dat deze studie ons geen baanbrekende inzichten oplevert, maar eerder onze voorspelde marketingevoluties ondersteunt. Budgetten verschuiven zich meer en meer naar de digitale wereld, en binnen de digitale advertentiemarkt is het door de moordende concurrentie erg belangrijk om gezien te worden. We merken bovendien duidelijk dat de geldstroom ook de laatste trends volgt: van desktop naar mobiel, en van tv naar video.

 

Vind jij het ook belangrijk om als merk of bedrijf gezien te worden? 
Contacteer ons dan gerust, en dan bekijken we samen wat zaboe! voor uw online aanwezigheid kan betekenen.

 

onderwerpen: content marketing, inbound marketing, online adverteren

Gerelateerde artikels